Is dit verzekeringsproduct passend genoeg?

Is dit verzekeringsproduct passend genoeg?

Laatst las ik een artikel in een vakblad. De precieze tekst zal ik u onthouden: hij is geschreven door twee advocaten en bevat veel juridisch jargon. Maar de strekking van het artikel was een interessante: is een assurantietussenpersoon aansprakelijk te houden voor het adviseren van een passend product als dit (achteraf) niet het meest passende product is (gebleken)?

Natuurlijk erg interessant voor onszelf als MZA Horeca zijnde, maar ook voor u als ondernemer. Waar houdt de verantwoording van de tussenpersoon op en in hoeverre heeft de verzekerde de plicht om zich te informeren wat de polisvoorwaarden zijn, onderzoekplicht geheten.

Wat was de “case”?

In dit geval ging het om de Rabobank die als tussenpersoon een opstalverzekering had afgesloten namens zijn cliënt, een restaurantketen, bij Interpolis. Bij een van de restaurants was brand ontstaan in de keuken, maar Interpolis besloot niet uit te keren omdat de preventieclausules niet nageleefd waren. De cliënt was het hier, begrijpelijk, niet mee eens en stapte naar de rechter. Hierin gaf zij aan dat het nooit de bedoeling was geweest om een polis af te sluiten met preventieclausules en dat de tussenpersoon haar niet gewezen had op deze clausules.

Wat was de uitspraak?

De rechter stelde echter zowel Interpolis als Rabobank in het gelijk omdat uit onderzoek gebleken was dat de cliënt zich wel had geïnformeerd over de polisvoorwaarden inclusief preventieclausules. Zij had deze namelijk intern gecommuniceerd naar de verschillende vestigingen waardoor de rechtbank oordeelde dat hier wel degelijk kennis van was genomen. Het achteraf “niet-passend-zijn” van de afgesloten polis werd als niet van toepassing verklaard, immers met de “wijsheid van achteraf” is in veel gevallen wel een meer passende oplossing geboden kunnen worden.

Wat betekent dit voor u als klant van een tussenpersoon?

Er zal voor de cliënt altijd een onderzoekplicht bestaan. Waar ga ik als ondernemer mee akkoord? En waar teken ik voor? Informeer u over de voorwaarden en stel vragen als dingen voor u onduidelijk zijn. Een vraag stellen is niet erg, het gaat om materie waar u niet dagelijks mee van doen heeft. Een goed tussenpersoon neemt uitgebreid de tijd om al uw vragen weg te nemen en legt u meerdere opties voor met voors en tegens. Zodat u weloverwogen uw keuze maken kunt.

En als klant van MZA Horeca?

Gelukkig vinden wij bij MZA Horeca dat wij aan u verplicht zijn het meest passende product aan te bieden. We adviseren u uiteraard in de keuze voor een polis die het beste bij uw onderneming past en wijzen u op de preventieclausules die bij uw keuze horen. Zo bepaalt u zelf wat u wel en niet verzekert en aan welke voorwaarden u moet voldoen. We bieden u bovendien ondersteuning in het naleven van deze voorwaarden. Dat is een extra MZA Horeca service. Zo wordt u bijvoorbeeld herinnerd aan het up-to-date houden van uw certificeringen en staat uw MZA Horeca adviseur altijd voor u klaar bij vragen. Goed geregeld toch?

Maar wat verdien ik nu eigenlijk?

11-09-2019 Maar wat verdien ik nu eigenlijk?

U kunt niet alles zelf, echt niet

24-06-2019 U kunt niet alles zelf, echt niet

Wat als het even niet meer zo gezellig is?

21-06-2019 Wat als het even niet meer zo gezellig is?

Weet u de juiste mensen te behouden?

25-04-2019 Weet u de juiste mensen te behouden?

De MZA Horeca nieuwsbrief blijf op de hoogte van acties en het laatste nieuws

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan ons cookiebeleid.