Is uw HACCP administratie op orde?

Is uw HACCP administratie op orde?

Een hoop gedoe, dat horen wij vaak van horecaondernemers. Ze hebben het dan over de verplichting een HACCP administratie op orde te houden. Een grote papierwinkel, waar velen niet echt op zitten te wachten. Maar het is wel wettelijk verplicht voor ieder bedrijf dat met voedsel omgaat om deze administratie te voeren. In uw HACCP-plan of voedselveiligheidsplan houdt u bij hoe uw productieproces voor voedsel verloopt en welke mogelijke gevaren u hierbij dient uit te sluiten.

Inmiddels is iedereen in de horeca wel doordrongen van het feit dat deze verplichting bestaat en volgt men netjes de hygiënecode. Maar het bijhouden van deze administratie zorgt nog regelmatig voor hoofdbrekens. Wanneer voer ik welke taak uit? Wat moet ik precies bijhouden en wordt dit regelmatig bijgehouden? Eigenlijk allemaal zaken waar u zich niet mee bezig wilt houden maar die wel ontzettend belangrijk zijn.

Het kan wel eens misgaan

Hopelijk gebeurt het u niet, maar een gast zou mogelijk een schadelijk onderdeel in een gerecht kunnen vinden. Een klein stukje plastic of misschien een glassplinter. Dit kan leiden tot een aansprakelijkheidsclaim waar u als uitbater verantwoordelijk voor gehouden kan worden. Hier verzekert u zich natuurlijk voor, maar als het tot een claim komt moet wel de administratie op orde zijn.

Dit is dan ook het eerste waar een verzekeraar naar kijkt bij een aansprakelijkheidsclaim. Is de administratie op orde en worden de protocollen goed opgevolgd? Een horecaonderneming die deze processen niet goed op orde heeft staat dan al gelijk 10-0 achter.

Zou HACCP administratie niet te automatiseren zijn?

Gelukkig is daar over nagedacht. Onze partner Quality Retail Solutions specialiseert zich al enige jaren in automatiseren van HACCP administratie in de voedselbranche. Zij hebben een softwarepakket ontwikkeld wat gemakkelijk in gebruik is en waar u al uw taken rondom de HACCP kunt inregelen.

Nog mooier: de software draait online en is dus overal op elke computer op te roepen. Zo hoeft u niet meer in de weer met mappen in de keuken waar iets afgevinkt moet worden, maar kunt u met een tablet heel handig alle noodzakelijke informatie invoeren. Deze software wordt inmiddels bij een flink aantal ondernemingen in de foodbranche gebruikt en is uitermate geschikt voor de horeca(keuken).

Wilt u meer weten over de oplossing die Quality Retail Solutions biedt? Geef dan hieronder uw gegevens door, dan neemt QRS zo spoedig mogelijk contact op met meer informatie.

Meer weten over HACCP administratie?

Meld u nu aan en onze partner Quality Retail Solutions neemt contact met u op om u meer te vertellen.

Is de waarde van uw horecapand wel juist getaxeerd?

28-05-2018Is de waarde van uw horecapand wel juist getaxeerd?

Brand in het vetafzuigkanaal – het gebeurt vaker dan u denkt

21-03-2018Brand in het vetafzuigkanaal – het gebeurt vaker dan u denkt

Kent u de regels voor verzuim en de arbo-verplichtingen bij oproepkrachten?

20-03-2018Kent u de regels voor verzuim en de arbo-verplichtingen bij oproepkrachten?

Weet u hoe snel flexwerk vast werk wordt?

19-03-2018Weet u hoe snel flexwerk vast werk wordt?

De MZA Horeca nieuwsbrief blijf op de hoogte van acties en het laatste nieuws

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan ons cookiebeleid.