Oproepkrachten in de horeca, wat verandert er in 2020?

Oproepkrachten in de horeca, wat verandert er in 2020?

De horeca kan niet zonder; oproepkrachten. In een branche als de horeca met hoge pieken en, hopelijk, iets minder diepe dalen zult u als ondernemer vaak gebruik maken van tijdelijke krachten die u liefst op zeer korte termijn kunt inzetten. Met de komst van de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) komen daar enige belangrijke veranderingen voor u in. Lees nu verder wat de komst van de WAB voor u inhoudt.

Maakt u gebruik van oproepkrachten? Dan zijn in 2020 met de komst van de WAB enkele belangrijke wijzigingen voor u van belang. Niet alleen verandert dan de definitie van een oproepovereenkomst, ook moet u de oproepkracht voortaan ruim op tijd oproepen en moet u iedere twaalf maanden met elkaar om de tafel. Gelukkig kunt u hier dit jaar al op anticiperen.  

De oproepovereenkomst onder de WAB

De oproepovereenkomst is nu niet wettelijk geregeld. Een oproepovereenkomst kan uit allerlei vormen van flexibele arbeid bestaan, zoals een nul-urencontract, maar ook het min-maxcontract of het oproepcontract met voorovereenkomst. Er is echter één gemene deler; in alle gevallen is de arbeidsomvang pas duidelijk zodra u de oproepkracht oproept.

Vanaf 1 januari 2020 is de oproepovereenkomst wel wettelijk geregeld. Er is dan altijd sprake van een oproepovereenkomst, ook als u met de oproepkracht geen afspraken hebt gemaakt over het aantal uren dat hij/zij per week of per maand moet werken en u ook geen jaar-urennorm hebt afgesproken en/of als u de oproepkracht niet uitbetaalt als hij/zij geen werk verricht. Ook het min-maxcontract zal een wettelijke oproepovereenkomst zijn. Het is dus van groot belang dat u de afspraken met uw oproepkrachten goed vastlegt. Daar over leest u meer in deze eerdere blogpost over arbeidscontracten in de horeca.

Roep uw oproepkrachten tijdig op

In 2020 moet u de oproepkracht ten minste 4 kalenderdagen voor de werkzaamheden vragen om te komen werken. Dit kan bij cao worden verkort tot 24 uur, bijvoorbeeld bij bereikbaarheidsdiensten. Roept u te laat op, dan hoeft de oproepkracht geen gehoor te geven aan uw oproep. Zegt u binnen de geldende oproepperiode van 4 kalenderdagen (of 24 uur) de oproepkracht af, dan blijft u het loon verschuldigd voor deze oproep.

Hebt u de oproepkracht diezelfde dag toch nodig, dan is uw oproep te laat, waardoor de oproepkracht niet hoeft te komen. Maar u moet nog steeds het loon betalen over de uren van de oorspronkelijke oproep. Komt de oproepkracht wel werken op de aangepaste uren, dan moet u dubbel salaris betalen!

Registreer de oproep goed

Houd er bij het oproepen van uw personeel ook rekening mee dat elke oproep en afmelding schriftelijk of elektronisch moet gebeuren. Een WhatsApp-bericht mag wel, maar een rooster op een prikbord niet. Zorg er dus voor dat u goed administreert wanneer en wie u voor een bepaalde dienst oproept en vind hier een vaste vorm voor waarbij u de oproep adresseert aan een bij u bekend contactmogelijkheid van uw oproepkracht (woonadres, e-mailadres of inderdaad een telefoonnummer met Whatsapp).

Elk jaar om tafel

Een andere wijziging ziet toe op de verplichting om elke 12 maanden de oproepkracht een aanbod te doen voor een vaste arbeidsomvang. Deze arbeidsomvang baseert u op de gemiddelde uren die de oproepkracht in de voorgaande 12 maanden voor u heeft gewerkt. Ook dit aanbod doet u weer schriftelijk of elektronisch binnen 1 maand nadat de 12 maanden zijn verstreken. Aan oproepkrachten die in 2019 al aan deze vereiste voldoen, moet u ten minste op 1 februari 2020 een aanbod doen.

Kortom, het aantal uren waarin u de oproepkracht in 2019 heeft ingezet is hiervoor bepalend. Als u werkt met tijdelijke contracten, is dit uiteraard een goed moment om dan, of nu al in 2019, te beslissen of u de overeenkomst nog wel wilt verlengen. Houd er rekening mee dat een oproepkracht uw aanbod ook kan weigeren. Zorg ervoor dat dit dan ook schriftelijk of elektronisch bevestigd wordt zodat hierover nooit discussie kan ontstaan. 

Vermelden op de loonstrook

Op de loonstrook moet u voortaan vermelden of er sprake is van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd of van een oproepovereenkomst. Zo kan de werknemer eenvoudig vaststellen of hij of zij een oproepovereenkomst heeft en daarmee welke rechten en plichten er voor hem/haar gelden. Neem tijdig contact op met uw administrateur om dit mogelijk te maken, dan komt u in januari 2020 niet voor verrassingen te staan.

Er verandert dus een hoop door de komst van de Wet Arbeidsmarkt in Balans en het is goed om u hier tijdig op voor te bereiden. MZA Horeca & partners helpen u graag op weg. Wilt u meer informatie ontvangen over de Wet Arbeidsmarkt in Balans? Neem dan contact op.

Meer weten over wat de wet Arbeidsmarkt in Balans voor uw onderneming inhoudt?

Meld u nu aan en onze partner Horeca Boekhouder helpt u op weg.

Maar wat verdien ik nu eigenlijk?

11-09-2019 Maar wat verdien ik nu eigenlijk?

U kunt niet alles zelf, echt niet

24-06-2019 U kunt niet alles zelf, echt niet

Wat als het even niet meer zo gezellig is?

21-06-2019 Wat als het even niet meer zo gezellig is?

Weet u de juiste mensen te behouden?

25-04-2019 Weet u de juiste mensen te behouden?

De MZA Horeca nieuwsbrief blijf op de hoogte van acties en het laatste nieuws

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan ons cookiebeleid.